WLTP

WLTP – Tester hvordan nye biler fungerer i dagliglivet

 

WLTP står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, og utsetter bilene for et større spekter av kjøreforhold enn den utdaterte New European Driving Cycle (NEDC)-testen som den erstatter. 


De omfattende WLTP-testene ble innført i september 2017, og utføres under laboratorieforhold med strengt oppsyn for å måle drivstofføkonomi, CO2-utslipp og forurensningsnivåer for nye personbiler. Også energiforbruket i elbiler og plug-in hybrid-biler vil bli målt.


De nye testene tar sikte på å gi forbrukerne et mer realistisk bilde av hvordan de nyeste bilene presterer under realistisk, daglig kjøring.  


Mazdas videreutviklede SKYACTIV-motorer vil naturligvis oppfylle de nyeste Euro 6d-bestemmelsene, og de kommer til å få ny teknologi i tiden fremover for å oppfylle strengere krav til utslippsgrenser – i biler som er morsomme å kjøre, med rene motorer og effektive drivverk.


Hva er den store forskjellen med disse nye testene?

Inntil nå er alle nye biler i EU testet før de kommer på markedet etter metodene i New European Driving Cycle (NEDC). Dette settet med tester ble introdusert på 1980-tallet, og siden da har bilene endret seg med mer avansert teknologi, og i tillegg har veistandarden og kjørevanene endret seg. Den gamle testen var basert på en teoretisk kjøreatferd, ikke en realistisk kjøreadferd.

 

Dagens biler har tilleggsutstyr som firehjulsdrift og klimaanlegg, som påvirker utslippene og økonomien. Disse faktorene var ikke med i den gamle testen. Dette førte til et avvik mellom resultatene i lab-testen og bilens faktiske ytelse i den virkelige verden.

 

De nye WLTP-testene er et stort skritt fremover. De er utformet for å simulere realistisk kjøring, med nye retningslinjer for ting som omgivelsestemperatur, dekktrykk og rullemotstand. En WLTP-syklus tar også 50 % lenger tid enn NEDC-testen (30 mot 20 minutter), dobler testdistansen og øker maksimal og gjennomsnittlig testhastighet. 

WLTP - Fordelene for førere og eiere

Du får bedre informasjon og et mer nøyaktig bilde av drivstofføkonomi og utslipp for en ny bil. Dette gir deg mulighet til å sammenligne realistiske testresultater for forskjellige nye biler før du tar en kjøpsbeslutning. Siden disse testene blir standard for alle biler på verdensbasis, kan du stole på spesifikasjonene overalt.

 

WLTP endrer måten nye biler testes på, men ikke din kjøreopplevelse bak rattet i en Mazda. Det spesielle båndet mellom bil og fører, som hest og rytter i perfekt harmoni, vil alltid finnes i hver eneste Mazda. Våre videreutviklede SKYACTIV-motorer vil oppfylle de nyeste Euro 6d-bestemmelsene, og de vil få ny teknologi i tiden fremover for å oppfylle krav til utslippsgrenser – i biler som er morsomme å kjøre, med rene motorer og effektive drivverk.

WLTP-tester og endringer vil bli innført i faser

WLTP ble tatt i bruk som en del av de nye Euro 6c- og 6d-Temp-standardene 1. september 2017 for nye modeller, og gjelder for alle nyregistrerte biler fra 1. september 2018.

 

Fra januar 2019 oppgis kun WLTP-tall for alle nye biler som selges.  




WLTP FAQ

Vil tallene for drivstofføkonomi og CO2 gjenspeile måten jeg kjører på?

Som i alle laboratorietester vil det være forskjeller mellom resultatene i laboratoriet og tallene som måles under vanlig kjøring. WLTP-tallene vil imidlertid ligge mye nærmere de virkelige forholdene enn tallene fra den gamle testen.

Blir det lettere å forstå hvordan ekstrautstyr som er montert på bilen utgjør en forskjell for drivstofføkonomien?

Ja. Med WLTP kan førere og eiere se hvordan forskjellige felger og dekk, alarmer, parkeringssensorer, elektriske seter og annet ekstrautstyr påvirker drivstofforbruket. Den gamle NEDC-testen undersøkte bare en basismodell for hver bil.  

Teknologi

Kompromissløs ytelse

Finn ut mer

Kontakt oss

All hjelpen du trenger

Finn ut mer