Mazda FAQ

Mazda FAQ

Ofte stilte spørsmål

 

Her finner du de mest vanlige spørsmålene om Mazdas produkter og tjenester, i tillegg 

kontaktinformasjon og referanselenker. Bruk pluss-ikonene på høyre side for å se svaret på et bestemt spørsmål fra listen nedenfor:

Om din Mazda

Jeg trenger en Mazda brukerhåndbok. Hvor kan jeg få tak i en?

Du kan finne en PDF-versjon av brukerhåndboken din her. Bare velg din modell, klikk på fanen «Håndbøker» og last ned filen. Du vil også finne noen instruksjonsvideoer med nyttig informasjon om ulike funksjoner i din Mazda.


Dersom du ønsker å motta en papirutgave av brukerhåndboken din kan bestille den hos din forhandler.

Hvordan kan jeg tilpasse min Mazda med tilbehør?

Det er et bredt utvalg av tilbehør tilgjengelig til din Mazda. Besøk tilbehør-siden, velg din bil og bla gjennom de ulike tilbehørskategoriene som vises. Når du har valgt tilbehør kan du klikke på utskrift-knappen for å skrive ut listen som du kan ta med til din lokale forhandler for å komme videre med innkjøp og montering.

Hvor kan jeg finne Mazda opplæringsvideoer og instruksjoner?

Vi har laget videoer og instruksjoner for en rekke av Mazdas funksjoner og teknologier. De gir deg detaljert informasjon og instruksjoner og kan ses her. Bare velg din modell og bruk filtrene i «søke»-feltet for å finne den videoen du leter etter.

Hva er My Mazda?

Hvis du eier en Mazda får du tilgang til My Mazda. Her er dine Mazda-dokumenter samlet på ett sted, på nett, og du får tilgang til alt fra servicehistorikk til garantier. Dette er dessuten synkronisert med My Mazda-appen, slik at du har tilgang til informasjonen uansett hvor du er. Når du kjøper din Mazda vil forhandleren registrere kontoen din og du vil motta en e-post om hvordan du aktiverer den.

Hvordan laster jeg ned My Mazda-appen?

For å få tilgang til My Mazda på din mobile enhet kan du laste ned appen for Android her, eller for iOS her.

Hva slags informasjon kan jeg finne på denne nettsiden?

På Mazdas offisielle nettside for Norge kan du finne informasjon om Mazda, Mazdas modeller, Mazda deler og tilbehør, detaljerte spesifikasjoner for modeller, design- og teknologiprinsipper, brukerveiledninger, finansieringsavtaler, aktuelle tilbud m.m. Bruk fanene på toppen av hjemmesiden som hjelp til å navigere til det du er på utkikk etter eller bla gjennom vårt nettstedkart for hurtiglenker.

Hvordan kontakter jeg Mazda?

For å kontakte Mazda Motor Norge kan du bruke kontaktinformasjonen nedenfor:

 

Mazda Motor Norge
Postboks 685
1411 Kolbotn

Tlf: 66 81 87 70

E-mail: mazdanorge@mazdaeur.com

Kjøpe

Hvordan finner jeg nærmeste Mazda-forhandler?

Du finner lokale Mazda-forhandlere fordelt over hele landet. Går inn på  Finn en forhandler for å finne forhandleren nærmest deg. Angi postnummer, stedsnavn eller forhandlernavn, så vises en liste over forhandlerne nærmest deg, sortert etter plassering.

Hvordan får jeg tak i en Mazda-brosjyre?

Gå i topp faene på nettsiden og velg brosjyrer. Her kan du laste ned brosjyren du er interessert i. 

Hvordan bestiller jeg en prøvekjøring?

Det er enkelt å bestille prøvekjøring av en Mazda på Internett. Bare gå til vår prøvekjøringsside og deretter velger du den modellen du vil prøve, velg den forhandleren som passer deg best og oppgi dine kontaktopplysninger. Vi vil så sende deg en e-post med bekreftelse og din foretrukne forhandler vil ta kontakt med deg og å avtale tidspunkt for prøvekjøring når det passer deg best.

Hvor kan jeg finne finansieringsinformasjon for å kjøpe eller lease en ny Mazda?

Mazda Finans hjelper deg med finansiering i samarbeid med Santander Consumer Bank AS. Gjennom våre Mazda-forhandlere tilbyr vi en rekke finansieringsprodukter og skreddersyr løsninger etter hva som passer din økonomi. Ta gjerne  kontakt med din lokale forhandler for ytterligere informasjon.

Jeg ser etter detaljer om Mazdas utstyr, spesifikasjoner og priser?

Du kan finne detaljert informasjon om Mazdas modeller, deres spesifikasjoner, utstyr, nivåer og priser samt Mazdas interiør- og eksteriør-bilder på denne nettsiden. Bare gå til Modell-fanen i menyen øverst og velg den modellen du er interessert i. Du kan også bygge din egen Mazda med dine egne foretrukne spesifikasjoner her eller besøke en Mazda -forhandler.

Hvor mye koster en Mazda?

Mazda har en rekke ulike modeller som alle har spesifikasjoner som kan tilpasses dine behov. Dette betyr at prisen for den Mazdaen du ønsker deg kan variere. Derfor vil du få en best mulig idé om hvor mye din Mazda vil koste ved å besøke bilkonfiguratoren eller se i prislisten. Et eksakt prisoverslag for den Mazdaen du ønsker deg kan du få hos en Mazda-forhandler.

Er alle priser på Mazda de samme hos alle forhandlere?

Alle våre Mazda-forhandlere er uavhengig eiet og drevet. Dette betyr at priser kan variere fra forhandler til forhandler, også grunnet ulike leveringsomkostninger. For nøyaktig pris på en modell, ta kontakt med din lokale forhandler, som du kan finne her.

Eie en Mazda

Hvor ofte bør jeg utføre service på min Mazda?

Serviceintervaller for din Mazda varierer avhengig av din bilmodell, kontakt din lokale-forhandler for informasjon. 

 

Vær oppmerksom på at Mazdas serviceplan gjelder for alle nye biler og må følges for å opprettholde gyldigheten av produsentgarantien eller den utvidede garantien.


Klikk her for å se Mazdas serviceplaner eller snakk med din forhandler. 

Hvor kan jeg få utført service på min Mazda?

Vi anbefaler at du utfører service på din Mazda hos en Mazda-forhandler eller et Mazda servicesenter der alle ansatte har den nødvendige opplæringen, bruker Mazda-verktøy og har erfaring med ettersyn av alle Mazda-modeller. Dersom du velger å utføre service utenfor vårt nettverk er det viktig at du passer på at alle deler som benyttes er enten originale Mazda-deler eller deler av tilsvarende kvalitet for å tilfredsstille garantikravene. Det er også viktig at du får en detaljert servicefaktura som spesifiserer alle deler og oljer som er benyttet fordi denne informasjonen kan være påkrevd hvis du fremlegger et garantikrav. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Hva er fordelene med å benytte originale Mazda-deler?

Originale Mazda-deler er utformet, produsert og testet på alle Mazda-modeller. Montert av våre spesielt opplærte mekanikere gir kvaliteten i Mazdas originaldeler pålitelighet og ytelse. Alle Mazda originaldeler er konkurransedyktig priset og tilfredsstiller Mazdas høye kvalitetskrav. De kommer også med en to års garanti for å gi deg full trygghet. For å finne ut mer om originale Mazda-deler kan du klikke her. 

Hvor mye vil en Mazda-service koste?

Prisen for å få utført service på din Mazda kan variere da Mazda-forhandlere og Mazda servicesentre er uavhengig bedrifter og derfor bestemmer sine egne timepriser. Vi anbefaler at du snakker med din lokale forhandler som mer enn gjerne hjelper deg med å finne frem et prisoverslag. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Hvorfor bør jeg få service på min Mazda utført hos en Mazda-forhandler?

Vi er opptatt av å holde din Mazda trygg og pålitelig så du kan ha ro i sjelen. Det er et krav at alle mekanikere ansatt hos Mazda-forhandlere har opplæring på Mazda-produkter ved vårt eget opplæringssenter. Denne opplæringen, kombinert med nødvendig spesialverktøy og regelmessige produktoppdateringer, sikrer at din Mazda får service og reparasjoner av beste kvalitet.

Må kunder få service på deres biler utført hos en Mazda-forhandler?

Det er ikke obligatorisk for Mazda-eiere å få service utført hos en Mazda-forhandler, men det er strekt anbefalt fordi alle mekanikere ansatt hos Mazda-forhandlere har opplæring på Mazda-produkter ved vårt eget opplæringssenter. Denne opplæringen, kombinert med nødvendig spesialverktøy og regelmessige produktoppdateringer, sikrer at din Mazda får service og reparasjoner av beste kvalitet

Jeg har utelatt en av mine servicer. Hva skjer nå?

Utelatte servicer må diskuteres med din lokale Mazda-forhandler da dette kan påvirke bilens garanti. Det er viktig at serviceplanen gjenopprettes så snart som mulig. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Hva er et digitalt servicehefte (DSR)?

Mazdas digitale servicehefte er et innovativt elektronisk servicehefte som erstatter det tradisjonelle serviceheftet som eiere får stemplet etter at service er utført. Servicehistorikken til hver enkelt Mazda lagres digitalt i en sentral Mazda-database. Etter hver service vil du få en oppdatert utskrift med informasjon om servicen og eventuelt arbeid som har blitt utført.

Hvilke Mazda-modeller kan benytte seg av det digitale serviceheftet (DSR)?

DSR kommer som standard for alle biler som er registrert etter 1. juli 2006. Hvis bilen din er produsert etter 31. desember 1997 og registrert før 1. juli 2006 kan du også velge å registrere bilens fremtidige servicehistorikk med DSR-systemet. Bare spør din Mazda-forhandler eller et autorisert verksted om å legge deg inn i systemet neste gang du utfører en service.

Hvordan får jeg min Mazda registrert i det digitale servicesystemet (DSR)?

Hvis bilen din er produsert etter 31. desember 1997 og registrert før 1. juli 2006 kan du også velge å registrere bilens fremtidige servicehistorikk med DSR-systemet. Bare spør din Mazda-forhandler eller et autorisert verksted om å legge deg inn i systemet neste gang du utfører en service.

Hva er riktig olje for min bil?

Riktig type motorolje til din bil avhenger av modellen og alderen på din Mazda. Sjekk brukerhåndboken eller spør din lokale Mazda-forhandler eller et autorisert verksted om detaljert informasjon. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Kan en Mazda-forhandler sjekke og etterfylle olje for meg?

Din lokale Mazda-forhandler eller et autorisert verksted vil gjerne hjelpe deg med å sjekke og etterfylle olje. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Når bør registerreimen skiftes?

Dette avhenger av modellen og alderen på din Mazda. Sjekk brukerhåndboken eller spør din lokale Mazda-forhandler eller et autorisert verksted om detaljert informasjon. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Hvor ofte trenger klimaanlegget service?

Hvor ofte din Mazdas klimaanlegg trenger service avhenger av modellen og alderen på din Mazda. Sjekk brukerhåndboken eller spør din lokale Mazda-forhandler om detaljert informasjon. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Har Mazda et avhendingssystem for gamle batterier?

Din lokale Mazda-forhandler vil sørge for avhending av ditt gamle batteri uten ekstra kostnad når du kjøper og installerer et nytt batteri hos din lokale Mazda-forhandler. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Jeg har byttet til et personlig nummerskilt. Hvordan registrerer jeg dette hos Mazda?

For å sikre at vi har riktig informasjon om din bil ber vi om at du kontakter oss skriftlig hvis du velger å ha et personlig nummerskilt, og legg ved en kopi av bilens vognkort. Det er viktig at du holder Mazda informert om alle endringer i dine opplysninger da vi kan ha behov for å kontakte deg med fremtidige servicepåminnelser eller sikkerhetsrelatert tilbakekallings informasjon. Ta kontakt med Mazda med informasjonen du finner på vår Kontakt oss-side.

En feil har oppstått på min Mazda. Dekkes dette av garantien?

Det vil avhenge av årsaken til feilen. Din Mazda-forhandler eller et autorisert verksted vil kunne gi deg videre råd, hvilket vil innbefatte en kontroll av bilen din. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Kan garantien overføres mellom eiere?

Mazdas standard garanti gjelder for bilen og overføres derfor mellom eiere. Ved eierskifte er det viktig å fylle ut ‘Eierskifte’-kortet som finnes i din garantiinformasjon og digitalt servicehefte (DSR) for å være sikker på at Mazda har riktig informasjon om din Mazda.

Jeg har kjøpt en bruktimportert Mazda. Hvordan registrerer jeg bilen i Norge i forhold til garanti?

Dersom du har kjøpt bilen fra et annet EU-land er garantien gyldig i Norge. Hvis bilen kommer fra et land utenfor EU vil det ikke være dekket av garantien mens det er i Norge.

Hva er en sikkerhetsmessig tilbakekalling?

Dersom en bilprodusent oppdager en feil på en bil som kan medføre sikkerhetsmessige problemer må de tilbakekalle bilene, og må da identifisere alle biler som er berørt av feilen så denne kan utbedres hos et merkeverksted, uten at dette vil koste eieren noe. I tillegg hender det av og til at Mazda finner områder hvor eieropplevelsen kan forbedres og vil utføre små endringer for å forbedre pålitelighet eller funksjon.

Hvordan kan jeg vite om bilen min er berørt av en tilbakekalling?

Hvis du har kjøpt din Mazda hos en Mazda-forhandler har dine opplysninger blitt videresendt til Mazda Motors [NSC] som vil kontakte deg og varsle deg om at din bil er berørt av en sikkerhetsmessig tilbakekalling. Hvis du ikke har kjøpt din Mazda hos en Mazda-forhandler må du varsle [NSC] om at du er den nye eieren av bilen ved å fylle ut og sende inn ‘Eierskifte’-kortet som finnes i din garantiinformasjon og digitalt servicehefte eller varsle din lokale Mazda-forhandler. Hvis du er usikker på om din bil er berørt av en sikkerhetsmessig tilbakekalling kan din lokale Mazda-forhandler hjelpe deg med å sjekke dette. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Vil jeg måtte betale for arbeid utført under en tilbakekalling av bilen?

Nei, alle tilbakekallinger vil bli utført uten kostnad for deg.

Jeg ønsker å registrere bilen min i utlandet og har blitt bedt om å fremlegge samsvarserklæring. Hvordan får jeg tak i dette?

Send mail til Mazda Motor Norge, mazdanorge@mazdaeur.com.

Hvilken veihjelp kan jeg få mens jeg er utenlands i Europa?

Nye biler leveres med 12 måneders Mazda Veiassistanse og hver gang du utfører foreskrevet vedlikehold hos en autorisert Mazdaforhandler i Norge vil Mazda Veiassistanse fornyes frem til neste foreskrevne service. Tjenesten kan fornyes frem til bilen er 10 år gammel. Du kan dermed ferdes trygt etter veien i hele Europa, vi står klar til å hjelpe deg!

 

Følgende er inkludert:
• Assistanse 24 timer i døgnet ved driftsstans eller ulykke, hjemme eller langs veien.
• Hjelp på stedet eller tauing av bil til nærmeste autoriserte Mazda verksted.
• Leiebil i inntil 5 dager, eksklusiv drivstoff og bompenger.
• Taxi (inntil kr 550,-).
• Buss, fly eller tog (inntil kr 3300,- pr person).
• Hotell for deg og dine passasjerer (3 netter i Norge, 5 netter i utlandet).
• Vi transporterer deg tilbake til verkstedet når bilen er ferdig reparert

• Tjenesten gjelder i over 40 land i Europa

• Enkelte av punktene nevnt over kan ikke kombineres, beste løsning i hvert enkelt tilfelle avgjøres i samråd med Mazda Veiassistanse

 

Mazda Veiassistanse nås på følgende telefonnummer:
• Fra Norge: 800 50 006
• Fra utlandet: +47 22 68 70 61

 

 

Slik fornyer du assistansen din

Vi gir deg 12 måneder gratis veihjelp hver gang du utfører service hos en av våre Mazda-forhandlere i Norge, opp til bilen runder 10 år. 

Jeg skal reise utenlands med bilen min. Hva trenger jeg?

Alle land i Europa har ulike trafikkregler, lover og bestemmelser. For oppdaterte opplysninger kan du kontakte en bileierorganisasjon før du reiser. Mye av tilleggsutstyret som er påkrevd for å kjøre i utlandet, som sett med reservepærer, varseltrekant og førstehjelpssett kan du få kjøpt hos din lokale Mazda-forhandler eller et autorisert verksted. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Jeg vil reise utenlands med bilen min. Hvordan kan jeg få justert lysene mine?

Da dette vil variere avhengig av bilens modell bør du kontakte din lokale Mazda-forhandler for mer informasjon. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Er min Mazdas digitale servicehistorikk (DSR) tilgjengelig for Mazda-forhandlere utenfor Norge?

Uansett hvor du er i Europa vil alle Mazda-forhandlere ha tilgang til din bils servicehistorikk, hvilket sikrer at din Mazda blir godt tatt vare på. Dette gjør at du kan unngå unødvendige eller gjentatte servicer og sparer deg både tid og penger.

Ulykker og reparasjoner

Hva skal jeg gjøre hvis jeg har et havari?

Nye biler leveres med 12 måneders Mazda Veiassistanse og hver gang du utfører foreskrevet vedlikehold hos en autorisert Mazdaforhandler i Norge vil Mazda Veiassistanse fornyes frem til neste foreskrevne service. Tjenesten kan fornyes frem til bilen er 10 år gammel. Du kan dermed ferdes trygt etter veien i hele Europa, vi står klar til å hjelpe deg!

 

Følgende er inkludert:
• Assistanse 24 timer i døgnet ved driftsstans eller ulykke, hjemme eller langs veien.
• Hjelp på stedet eller tauing av bil til nærmeste autoriserte Mazda verksted.
• Leiebil i inntil 5 dager, eksklusiv drivstoff og bompenger.
• Taxi (inntil kr 550,-).
• Buss, fly eller tog (inntil kr 3300,- pr person).
• Hotell for deg og dine passasjerer (3 netter i Norge, 5 netter i utlandet).
• Vi transporterer deg tilbake til verkstedet når bilen er ferdig reparert

• Tjenesten gjelder i over 40 land i Europa

• Enkelte av punktene nevnt over kan ikke kombineres, beste løsning i hvert enkelt tilfelle avgjøres i samråd med Mazda Veiassistanse

 

Mazda Veiassistanse nås på følgende telefonnummer:
• Fra Norge: 800 50 006
• Fra utlandet: +47 22 68 70 61

Bilen min vil ikke starte og jeg tror batteriet er flatt. Hva kan jeg gjøre?

Hvis bilen din fortsatt er under garanti kan du dra nytte av Mazdas Veiassistanse.

 

Mazda Veiassistanse nås på følgende telefonnummer:
• Fra Norge: 800 50 006
• Fra utlandet: +47 22 68 70 61

 

Alternativt kan du ta kontakt med din lokale Mazda-forhandler eller et autorisert verksted som vil kunne hjelpe deg. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Min Mazda har blitt stjålet. Hvordan kan Mazda hjelpe?

Dersom bilen blir stjålet bør du først kontakte politiet og deretter ditt forsikringsselskap. Ta kontakt med din forhandler om du trenger detaljerte spesifikasjoner for din bil, trenger hjelpe med verdivurdering av bilen overfor ditt forsikringsselskap eller ønsker å diskutere leiebil-alternativer.

Kan jeg bestille deler til min bil direkte fra Mazda Motor Norge?

Nei, originale Mazda-deler kan kun kjøpes hos en Mazda-forhandler eller et autorisert verksted. For å finne din lokale Mazda-forhandler kan du klikke her.

Hvordan kan jeg skaffe meg veihjelp?

Nye biler leveres med 12 måneders Mazda Veiassistanse og hver gang du utfører foreskrevet vedlikehold hos en autorisert Mazdaforhandler i Norge vil Mazda Veiassistanse fornyes frem til neste foreskrevne service. Tjenesten kan fornyes frem til bilen er 10 år gammel. Du kan dermed ferdes trygt etter veien i hele Europa, vi står klar til å hjelpe deg!

 

Følgende er inkludert:
• Assistanse 24 timer i døgnet ved driftsstans eller ulykke, hjemme eller langs veien.
• Hjelp på stedet eller tauing av bil til nærmeste autoriserte Mazda verksted.
• Leiebil i inntil 5 dager, eksklusiv drivstoff og bompenger.
• Taxi (inntil kr 550,-).
• Buss, fly eller tog (inntil kr 3300,- pr person).
• Hotell for deg og dine passasjerer (3 netter i Norge, 5 netter i utlandet).
• Vi transporterer deg tilbake til verkstedet når bilen er ferdig reparert

• Tjenesten gjelder i over 40 land i Europa

• Enkelte av punktene nevnt over kan ikke kombineres, beste løsning i hvert enkelt tilfelle avgjøres i samråd med Mazda Veiassistanse

 

Mazda Veiassistanse nås på følgende telefonnummer:
• Fra Norge: 800 50 006
• Fra utlandet: +47 22 68 70 61

 

 

Slik fornyer du assistansen din

Vi gir deg 12 måneder gratis veihjelp hver gang du utfører service hos en av våre Mazda-forhandlere i Norge, opp til bilen runder 10 år. 

Mazda-teknologi

Hva er SKYACTIV-teknologi?

Tanken bak SKYACTIV-teknologi er å skape drivstofføkonomi og lave utslipp samtidig som bilen skal være kvitt og morsom å kjøre. Mazdas ingeniører har tatt bensin- og dieselmotorene til et nytt nivå gjennom å endre kompresjonsforholdene på en måte som ingen annen bilprodusent har gjort tidligere i en serieproduksjon. Det gjør at bensinmotorene når en ny dimensjon av drivstoffeffektivtet og at dieselmotoren får et mye lavere utslippsnivå. Fokus på vektredusjon i hver minste detalj for å spare så mange gram som mulig bidrar også til økt kjøredynamikk og lavere drivstofforbruk.

Finn fullstendige detaljer her.

Hva er MZD Connect?

MZD Connect har en rekke brukervennlige funksjoner som er utformet for å gi deg den ultimate opplevelsen når du kobler deg til verden, uten å distrahere din kjøreopplevelse. Klikk her for å finne ut om nye funksjoner, inkludert Bluetooth-funksjoner og de første tre årene med gratis kartoppdatering for Mazdas navigasjonssystem. 

Hva er i-ELOOP?

i-ELOOP er et regenereringssystem for bremseenergi som forvandler bilens kinetiske energi til elektrisitet når bilen bremser. Elektrisiteten blir så lagret for senere bruk. Den kan brukes til å gi strøm til hovedlys, klimaanlegg, stereoanlegg eller hvilket som helst annet elektrisk utstyr. Dette reduserer motorens behov for å bruke ekstra drivstoff til å generere elektrisitet og forbedrer dermed drivstofføkonomien. Se en video om hvordan det fungerer her.

Hva er i-ACTIVSENSE?

Mazdas i-ACTIVSENSE er en rekke avanserte sikkerhetssystemer utviklet for å sikre tryggere kjøring ved å hjelpe føreren med å oppdage mulige farer, samt sikkerhetsfunksjoner som kan hjelpe til med å unngå ulykker. i-ACTIVSENSE sikkerhetssystemer benytter ulike typer sensorer og kameraer for å oppdage mulige farer. Finn ut mer her.

Hva er KODO Design?

KODO - Soul of Motion er designfilosofien bak Mazdas biler. KODO Design fremhever den dynamiske skjønnheten i livet, styrken og elegansen i et vilt dyr i det øyeblikket det angriper et bytte, og gir dermed følelsen av bevegelse selv når bilen står stille. Finn ut mer her.

Kunne du ikke finne det du så etter?