SKYACTIV-teknologi

SKYACTIV TECHNOLOGY

Hva er SKYACTIV-teknologi?

Vi ønsket å skape en bil uten å inngå kompromisser mellom drivstofføkonomi og ytelser, og med SKYACTIV-teknologi har vår visjon blitt en realitet. Med denne teknologien har bilene blitt mer effektive, fleksible og kraftfulle, med et av verdens beste kompresjonsforhold i en masseprodusert bil. De har lavere drivstofforbruk og utslipp uten at det går på bekostning av ytelsene.

Nye girkasser og lette materialer betyr også at Mazdas modeller er like responsvillige som en sportsbil, samtidig som de har sedanens klasseledende komfort og høye kvalitet. Alt takket være vår nye og  banebrytende SKYACTIV-teknologi.

Hold deg oppdatert

SKYACTIV-teknologi - fremtiden er her. Opplev en ny tilnærming til utvikling av biler.

SKYACTIV innebærer at vi har redesignet alle viktige deler av bilen - alt fra motor til understell og fra karosseri til girkasser. Finn ut hva som fikk oss til å søke etter bedre ytelser og effektivitet, hvordan vi forbedret prosessene og hvordan vi utviklet den banebrytende SKYACTIV-teknologien.

i-ELOOP - en unik måte å lagre energi. Mazdas nye regenerative bremsesystem som bidrar til bedre drivstofføkonomi

  • i-ELOOP

    Verdens første regenerative bremsesystem som lagrer bevegelsesenergien ved motorbrems i en kondensator istedenfor i batteriet.

  • KAROSSERI OG UNDERSTELL

    Hvordan levere smidige og gode kjøreegenskaper, topp sikkerhet og effektivt, lett design. 

  • MOTOR

    Opplev ytelse på et helt nytt nivå takket være våre høyeffektive diesel- og bensinmotorer.

  • GIRKASSER

    En ny generasjon manuelle eller automatiske girkasser overfører mer krefter til hjulene.

  • DIESEL

    Verdens laveste kompresjonsforhold på 14:1 i masseproduserte motorer med variabel dobbel turbolader.

i-stop Mer effektiv bykjøring med start-stop system

bike

Den perfekte følgesvennen til i-ELOOP er i-STOP. Mazdas unike i-STOP system bruker direkte innsprøyting og optimalisert stempelposisjon som sørger for at bilen restarter nærmest umiddelbart, som igjen fører til en betydelig forbedring av drivstofføkonomien. Andre tradisjonelle start-stop systemer restarter motoren med en elektrisk motor, på lik linje som en motor vanligvis startes.