Challenger Spirit

Utfordrerne

Vi sprenger grenser for å gjøre ting bedre.

Som bilmerke er vi annerledes enn de andre. Når alle andre sier at biler skal isolere føreren fra veien, tenker vi at bil og fører skal være ett.

Når alle andre sier at biler må følge moten, så følger vi naturen. Når alle andre sier at biler må bli tyngre, så lager vi dem lettere. Det er Mazda-sjelen - hvis noen forteller oss at vi må følge vanlige oppfatninger, så ser vi på det som noe som må utfordres.

Utfordrerne

Utfordrerne

Utfordrerne

Byen Hiroshima har fått sin andel av utfordringer. Men takket være det unike livsmotet hos innbyggerne, har byen oppnådd trivsel til tross for motgang. Se hvordan fortiden former fremtiden, og hvordan livsmotet hos Hiroshimas innbyggere har hjulpet oss til å skape bedre biler.

Masahiro Moro Masahiro Moro

Masahiro Moro

Executive Officer – MAZDA Japan

"Hiroshimafilosofien er å aldri gi opp og å søke det perfekte. Å beholde en "dette klarer jeg"-innstilling".

Viktigste arbeidsoppgaver:

Direktør, avdeling for global produktmarketing

Direktør for global marketingdivisjon

Vice President, Mazda Motor Europe GmbH

Executive Officer med ansvar for global marketing

Håndverkerne

"I likhet med tradisjonelt håndverk, er det å bygge en enestående bil avhengig av kunnskap og følsomhet." Hirotaka Kanazawa

Håndverkerne

Håndverkerne

Hos Mazda er vi stolte av arven vår som håndverksmestere, eller "Takumi" på japansk. En arv som går hundrevis av år tilbake. Og som ekte "Takumi" er vi av den oppfatning at en bil som bare får deg fra A til B ikke tar deg langt nok. Se hvordan våre ingeniører lærte av sverdmakere for å overføre utsøkt byggekvalitet til hver enkelt Mazda.

Hirotaka Kanazawa Hirotaka Kanazawa

Hirotaka Kanazawa

Managing Executive Officer – MAZDA Japan

"Vi tror at det å skape en enestående bil er å forstå forholdet mellom bil og fører."

Viktigste arbeidsoppgaver:

Leder Europa R&D representasjonskontor

Direktør for chassiskonstruksjonsavdelingen

Direktør for plattform & programavdelingen

Adm.direktør med ansvar for modellutvikling

Håndverkerne Håndverkerne
Karakuri

Karakuri

Karakuri

Da vi utviklet setene i Mazda5, var vi inspirert av de japanske Karakuri-dukkene. De overrasker og gleder når de beveger seg fremover når man plasserer en vekt på hendene deres. Det samme prinsippet gjelder våre seter: de kombinerer maksimal funksjonalitet med minimale krefter på en overraskende og allsidig måte.

Hideki Matsuoka Hideki Matsuoka

Hideki Matsuoka

Program Manager - MAZDA Japan

"Jeg elsker Mazda fordi vi aldri begrenser tankene våre. Jeg tror det ligger i vår DNA."

Viktigste arbeidsoppgaver:

Mazda 626 Motorutvikling

Nytt C-bil samarbeidsprogram (med Ford og Volvo)

1st Gen. Mazda3 Program Promoter

2nd Gen. Mazda5 Program Manager

Karakuri Karakuri
Hirotaka Takaya Hirotaka Takaya

Hirotaka Takaya

Doors Development Engineer - MAZDA Japan

"De som arbeider hos Mazda elsker biler. Uansett utfordring så er arbeidet alltid verdt anstrengelsene, fordi vi elsker biler."

Viktigste arbeidsoppgaver:

1. generasjon Verisa (modell kun for det japanske markedet) sidedører ingeniørdesign

2nd Gen. Mazda2 sidedører ingeniørdesign

2nd Gen. Mazda5 sidedører ingeniørdesign

Inspirert av Mazda

Når en dør føles slik, sier det mye om de menneskene som bygget bilen. Hirotaka Takaya

Inspirert av Mazda

Inspirert av Mazda

Inspirert av Mazda

I vår søken etter å få selv de minste detaljer riktig, blir vi inspirert av de mest utrolige ting. Fordi hos Mazda gjør vi ting på en annerledes måte. Vårt behov for å finne bedre løsninger på tekniske problemer, skaper mange overraskende og innovative design. Se hvordan tradisjon inspirerte oss til å skape en skyvedør som gjør adkomst enkelt.

Kenichirou Saruwatari Kenichirou Saruwatari

Kenichirou Saruwatari

Program Manager - MAZDA Japan

"Vi har alltid hatt en annen innstilling enn andre mennesker. Og jeg tror det er det som motiverer våre designere og ingeniører."

Viktigste arbeidsoppgaver:

Utviklingsleder direkteinnsprøytede bensin/dieselmotorer

Gruppeleder for motortesting i Mazda Nord-Amerika

Mazda "i-stop" utviklingsleder

2nd Gen. Mazda3 Program Manager

Inspirert av Mazda Inspirert av Mazda
Shigeo Mizuno Shigeo Mizuno

Shigeo Mizuno

Program Manager - MAZDA Japan

"Vår lidenskap for sportsbiler finner vi hos alle, fra ingeniørene til ledelsen"

Viktigste arbeidsoppgaver:

323 & 323F & Utvikler av MX-5 motor/girkasse

MZR 1.3 & 1.5 engine unit project manager

2nd Gen. Mazda2 Program Manager

Rett vekt

Rett vekt

Rett vekt

Mazda2 er selve personifiseringen av vår "gram-strategi": Vi så på hver enkelt del hver for seg og utfordret vanlig tankegang for å gjøre den lettere. Det kan dreie seg om et par gram på en skrue. Men et par gram på flere tusen deler blir litt når man legger det sammen. Se hvordan vi veide hver eneste del av Mazda2 for å gjøre den raskere og morsommere å kjøre.

Rett vekt

"Hvis bilen er lettere, er den morsommere å kjøre." Shigeo Mizuno

Daisuke Umetsu Daisuke Umetsu

Daisuke Umetsu

Performance Development Engineer - MAZDA Japan

"Vi vil skape biler som er noe mer enn et transportmiddel."

Viktigste arbeidsoppgaver:

Human engineering analysis for "Håndverks"-utviklingen

Layout av ny FF plattform (hovedsakelig kjøreposisjon)

"Touitsukan" utvikling (fra Mazda5 til alle nye biler)

Sykkelbiler

Sykkelbiler

"For å få en rask start, setter alltid syklisten pedalen sin i optimal posisjon. Vi gjør det samme med motorstemplene." Kenichirou Saruwatari

Sykkelbiler

Da vi utviklet vår i-stop teknologi, følte vi at den måtte være så rask og sømløs som mulig for ikke å forstyrre kjøreopplevelsen. For å oppnå dette, lot vi oss inspirere av syklister. Dette er historien om motorene som lærte av sykkelen.

Fisketuren

Fisketuren

"Når kjøringen føles helt riktig, vet du at det er en Mazda." Daisuke Umetsu

Fisketuren

Det er de enkle tingene; sette inn nøkkelen, vri på rattet eller hvordan bilen oppleves gjennom svingene. Allikevel ligger det mye hardt arbeid bak disse opplevelsene. Finn ut hvordan vi gir passasjerene en følelse av komfort og føreren full kontroll i hver eneste Mazda.

Fisketuren Fisketuren
Takao Kijima Takao Kijima

Takao Kijima

Tidligere Program Manager MX-5 – MAZDA Japan

"For oss er det viktigste alltid kjøreglede. Gleden av å kjøre en bil som beveger seg slik du vil."

Viktigste arbeidsoppgaver:

Mazda 787B Utvikling av kjøreegenskaper & stabilitet

3rd Gen. RX-7 Program Manager

3rd Gen. MX-5 Program Manager

Hest og rytter

Hest og rytter

Hest og rytter

Jinba Ittai - hest og rytter i ett Det er nøyaktig denne synergien som vi bygger inn i hver eneste Mazda MX-5. Kontrollbryternes plassering, styringens vekt, balansen i chassiset – vi tilbragte et utall timer med å finpusse disse elementene for å skape den perfekte kjøreopplevelse for deg.